Paniken.

Midsommaren var helt okej, kort sagt så har vi grillat, sovit i Nyby, festat i Molpe, haft huvudvärk och åkt americanare. När det var dags att återanpassa sig till vardagen var det lite värre, menar vem vill inte sova lite längre om morrnarna?..

Igår måndag när jag var i arbetet så ringde en tant från TYS (de som har hand om studiebostäder i Åbo) åt mig och talade bara finska, frågade förstås om hon kunde svenska. Nej, men hon babbla nu på och jag förstod att någon hade "peruttaa" sitt lägenhetserbjudande och om jag och T var intresserade eftersom vi var nästa i kö? Visst tänkte jag, och hon skickade på mailen erbjudandet.
Läste genom alla PDF filer och grejjer, tackade ja till lägenheten eftersom det var på det bästa stället vi kunde tänka oss.. Så den dagen var allt frid och fröjd.

Men idag, då jag fick mailet om garantipengen så loggade jag in bara för att checka läget och ser då att de också ska ha ut hyra för juli av oss, trots att vi har ansökt om bostad för augusti och framåt + att det inte någonstanns stod något igår om att hyran börjar gälla fr.o.m juli och inte från augusti.. PANIK. Eftersom jag igår antog att det var ett normalt erbjudande vi fick, stod inget annat i mailen och på TYS hemsida står det att man får ett erbjudande 4-6 veckor förräns man får lägenheten. 5 veckor från och med nu är ju 1 augusti, inte juli. Ringde och försökte få någon klarhet i saken, men tantsaken i andra ändan kunde inte ett ord svenska "hmm hmm mmm hmm du betala också juli, du godkänna" undrade då om det fanns någon annan där som kunde bättre svenska som skulle förstå vad jag ville ha fram.. Hon kopplade vidare och det tutade upptaget, gav upp och ringde åt pappa så nu hoppas jag han får ut det här rätt imorgon!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0